27 iulie 2012

Azi: 1 an de blog!!


Eh, ce repede a trecut totul! Parcă nu de mult timp trebuia să mă hotărăsc dacă să fac pasul acesta sau nu. Noroc că există acel om în viaţa mea care să-mi dea un sfat, care să mă încurajeze, la care să mă confesez şi cu care să împart tot ce e mai frumos pe lumea asta!

După acest prim an de blog, am tras linie şi mi-am dat seama că au meritat toate postările şi toată energia mea! Este cu adevărat o experienţă frumoasă, dacă te implici şi un sentiment plăcut să ştii că ai ajuns până aici! Nimic nu se compară cu share-urile de pe blogul tău de la persoanele de la care nici nu te-ai aşteptat, feedback-ul primit ( bun sau mai puţin bun, mi-a prins bine! ), numărul de vizite ale postărilor, încurajările primite on-line dar şi cele off-line şi persoanele pe care le-am informat, sper eu, în urma postărilor mele. Sunt bucuroasă şi pentru acel simplu like pe care l-am primit de la tine, cititorule! Îţi mulţumesc şi sper să mă susţii în continuare! :)

Aştept să mă susţineţi în continuare şi pe pagina de Facebook a blogului meu. Mă apropiu de un număr important pentru mine, un număr rotund! :) 

Au apărut colaborări frumoase în urma blogului şi îmi doresc să mai fie şi altele! Am planuri mari şi timp de numărat pe degete, dar sper să cresc frumos acest blog! Aş fi vrut să fac un concurs pentru voi, în care să ofer premii frumoase, dar vara e plină şi trece mult prea repede.. Promit să revin la toamnă cu un concurs drăguţ, în care sper să participaţi cât mai mulţi! De abia aştept! :)

Astăzi s-a nimerit să fie şi ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Londra şi vreau să urez mult succes tuturor sportivilor care participă! E un moment important pentru ei, dar şi pentru noi, cei care le admirăm performanţa! 


Nu uitaţi:

Spor la creativitate şi vacanţă de vis,

20 iulie 2012

Copywriting în reclamele româneşti



Jobul de copywriter, pe lângă creativitate şi imaginaţie, presupune şi abilitatea de a fi versatil, deoarece mediile pentru care vei scrie vor fi diferite. Spre deosebire de exprimarea în scris, reclama TV necesită o întreagă poveste, construită până la cele mai mici detalii, pe care copywriterul trebuie să le surprindă cât mai bine. 

 
La fel ca şi în cazul reclamei scrise, spotul trebuie să înceapă de la ideea de bază, care să evolueze fluid pe parcursul reclamei prin desfăşurarea unor acţiuni. Există spoturi care nu au foarte mult text, dar care au avut un grad de memorabilitate foarte ridicat. Textul simplu, dar cu o notă comică, a fost realizat astfel încât să transmită beneficiile produsului respectiv, iar consumatorul a reuşit să înţeleagă mesajul.


Majoritatea reclamelor beneficiază de un VO ( voice over ) care citeşte textul şi introduce consumatorul în povestea reclamei respective. Anumite reclame au un text foarte lung, însă datorită faptului că textul relatează cu exactitate povestea, într-o manieră clară şi logică, spotul capătă relevanţă pentru telespectatori. 


Sunt totuşi şi excepţii, de exemplu o reclamă mai veche de la Dorna, care datorită fundalului muzical, a imaginilor de efect şi cuvintele-cheie raportate foarte bine la imagini, a reuşit să se diferenţieze lejer de competiţie şi să transmită sentimente consumatorului.


Cu toate că este responsabilitatea regizorului, este foarte important ca muzica din spot să fie bine aleasă, să fie în armonie cu povestea reclamei în sine, pentru ca rezultatul să confere impresia unui tot unitar. Gabriel Brănescu spunea în cartea sa -mi banii tăi. Metoda de copywritingcă muzica şi efectele sonore reprezintă jumătate dintr-un spot. Un exemplu relevant ne este oferit de reclamele de la Orange, care au în general un fundal muzical foarte bine ales.


Aşadar, copywriting-ul în reclame este la fel de important ca şi cel din afişele publicitare. Prin urmare, munca dintre copywriter şi regizor trebuie să fie complementară, astfel încât spotul să capteze atenţia şi să transmită anumite sentimente consumatorilor.

Acest articol este preluat şi pe site-ul Romanian Copywriter.

16 iulie 2012

Sexy never takes a day off!


Suntem în plină vară şi chiar dacă vremea este schimbătoare, sunt multe de făcut. Nu prea am mai avut timp de blog şi-mi cer scuze pentru asta. Sunt într-o perioadă foarte încărcată: am început de curând şcoala de şoferi ( să-mi ţineţi pumnii! ), sunt colaboratoare la o agenţie de publicitate şi mai sunt redactor online la Romanian Copywriter. Dar vorba reclamei,"sexy never takes a day off"! :)) De publicitate, nici nu mai zic... Orice ar fi, de publicitate tot îmi fac timp şi de o carte bună, în afară de cea de legislaţie, bineînţeles!
Dacă voi putea, sper să mă pot bucura mai târziu şi de o mică vacanţă. :)


So, sper să-mi înţelegeţi absenţa motivată de pe blog şi încerc să revin cât de repede pot, să mai vedem ce s-a mai întâmplat în publicitate cât timp am lipsit.

Spor la creativitate şi vacanţă de vis,
copywriteritza

8 iulie 2012

Sunday Inspiration #12


Azi am dat peste un spot destul de "proaspăt" realizat de Saatchi&Saatchi PR pentru brandul de bijuterii de lux Rafael&Sons România. Monica Bîrlădeanu este imaginea de prezentare a acestui brand, iar alegerea este cât se poate de inspirată: pe lângă frumuseţea sa de necontestat, actriţa noastră este şi talentată, iar expresivitatea sa este extrem de vizibilă în acest spot. 


Spotul întruchipează femeia puternică şi rafinată, relevând atracţia intensă dintre o femeie şi bijuteriile pe care le poartă. Datorită cadrelor desprinse, reclama capătă un aer misterios şi captivant. Chiar dacă merge pe principiul simplist, cred că e genul de spot care nici nu are nevoie de mai mult. Îmi place foarte mult tema muzicală aleasă, iar VO ( voice over-ul ) este foarte pătrunzător şi îţi captează atenţia. Vocea masculină evidenţiază următorul copy: "I'm a diamond and I'm the closest you'll ever get to eternity", iar această discrepanţă între apariţia personajului feminin şi vocea masculină întregeşte calitatea spotului. Toate aceste elemente conduc la un tot unitar foarte reuşit şi creativ. Chiar îmi place rezultatul!

Spor la creativitate,
copywriteritza

6 iulie 2012

It's a Mad Men's world!



De curând, am început să vizionez serialul Mad Men, în care acţiunea se petrece în anii ’60, într-o agenţie de publicitate fictivă numită "Sterling Cooper". Deşi la primele episoade nu am fost deloc fascinată, pe măsură ce mă uitam la următoarele episoade am prins inevitabil gustul. Cu siguranţă, este un serial extrem de interesant pentru cei pasionaţi de industria publicitară. 


Cred că în fiecare agenţie de publicitate există câte un Don Draper ( personaj principal Mad Men, director de creaţie ): cuceritor în ceea ce priveşte femeile, sigur pe el, orgolios şi în căutarea ideii perfecte când vorbim de munca sa. Fiecare zi este o nouă luptă pentru el. În fiecare zi se luptă cu ideile. Prototipul său e uşor de recunoscut şi în ziua de azi: genul misterios ( prin atitudine şi vestimentaţie ) care îşi aprinde cu un aer nonşalant ţigara, afişează o atitudine indestructibilă, iar apoi ideile sale încep să curgă armonios. La întâlnirile cu clienţii, Draper este mereu convingător şi nu lasă ca discuţia să încline în favoarea clientului. Ultimul cuvânt desigur, îl are întotdeauna clientul, însă Draper îl întoarce pe toate părţile, în stilul specific, astfel încât lucrurile să iasă în avantajul său, iar clientul să accepte ideea creativă. 

Până acum, cel mai mult mi-a plăcut ideea creativă pentru afiş realizată de personajul Peggy pentru clientul Belle Jolie. Peggy este singura femeie din firmă care din secretară a devenit la scurt timp junior copywriter, într-o lume dominată doar de bărbaţi creativi. Deşi este o fire timidă, slabă şi antisocială, devorată de rechini ( bărbaţii din firmă ), prin perseverenţă a reuşit să-şi dovedească talentul. 


La agenţia de publicitate “Sterling Cooper”, creativitatea primează printre veşnicele fumuri de ţigară şi pahare numeroase de băutură fină, redate de product placement-urile evidente la Lucky Strike, Smirnoff sau Jack Daniel’s. Atâta timp cât ideile creative îşi găsesc loc oriunde, pe serveţele sau foi mâzgâlite, ideea perfectă se va lăsa găsită la un moment dat. Lumea Mad Men este una sexistă şi adulteră ( cum se poate observa şi în posterul de promovare de mai jos ), greu de digerat şi cu toate că a stârnit foarte multe controverse, serialul este apreciat de specialişti. Din acest motiv, a primit 12 premii Emmy şi 2 Globuri de Aur.

"Publicitatea se bazează pe un singur lucru: fericirea. Şi ştiţi ce este fericirea? Fericirea este mirosul unei maşini noi. Este eliberarea de frică. E un billboard de pe marginea drumului care ţipă la tine asigurându-te că orice a-i face, e în regulă. Eşti în regulă." (Donald Draper)
Dacă vă interesează, eu vi-l recomand cu cea mai mare plăcere! Chiar este o sursă de creativitate şi inspiraţie!
Spor la creativitate,

2 iulie 2012

Jurnalismul londonez şi jurnalismul românesc


Diferite aspecte ale poveştii din copilărie "Cei trei purceluşi" sunt discutate în mod real într-un spot pentru faimosul ziar londonez The Guardian. Discuţia apărută în print se extinde şi în mediul online, generând controverse şi opinii contradictorii. Pe cât de mitică era povestea când eram noi mai mici, pe atât de reală este transpusă în viaţa cotidiană, fiind raportată la problemele financiare şi acţiunile de protest ale vremii noastre. 


 Îmi place mult ideea creativă folosită, o abordare extrem de interesantă şi unică ca execuţie, cu un uşor iz de amuzament. Sloganul este foarte bine ales pentru acest segment: "the whole picture". Transmite profesionalismul şi gradul de implicare al ziarului pe de-o parte, iar pe de altă parte faptul că poţi urmări ştirea respectivă atât în print, cât şi în online sau pe mobil, pentru a fi în permanenţă la curent cu ultimele noutăţi. 

La noi, din păcate nu prea se fac suficiente reclame care să promoveze jurnalismul tradiţional, care se cam pierde din ce în ce mai mult. Cu toate astea, am apreciat reclama celor de la Dilema Veche, care prin simplitate şi puterea cuvintelor din piesă ( ex: "o etichetă, la cât de scumpă e, nici nu se vede în atâta aglomeraţie", "uşor, uşor cu ochii în televizor, degeaba ai capul pe umeri dacă el de fapt e gol" ) a atras atenţia publicului. 


 Uşurinţa cu care versurile din spot ţi se întipăresc în minte, face ca reclama asta să aibă un impact pozitiv, cred eu, pentru că şi acest brand endorsement e gândit strategic, nu apare el numai aşa. Aşa că se dorea cu siguranţă, accentul pe artist şi pe versurile melodiei din fundal. Sloganul "Pentru minte foloseşte Dilema Veche" doreşte să educe publicul, în defavoarea televizorului din versuri, iar asta denotă profesionalismul acestui ziar de profil din România. Nu ştiu dacă apariţia unui public tânăr în reclamă a avut un impact favorabil, dar probabil asta a fost intenţia. Şi uite aşa parcă se leagă cumva apariţia tinerilor, Guess Who şi hip hop-ul din reclamă. :)

Evident că în final, nu poţi compara cele două ziare. Fiecare are plusurile şi minusurile sale, însă după părerea mea, publicitatea este mai creativă şi inteligentă în reclama celor de la The Guardian.

Spor la creativitate,

Disqus for Copywriteritza