20 decembrie 2012

Reclamele de Crăciun de la Coca-Cola


Crăciunul este o perioadă frumoasă din an, care merită să fie trăită la maxim, cu sufletul înainte şi cu orgoliul doi paşi înapoi, cu zâmbete pe buze şi bucurii, cu o mână de ajutor pentru oamenii din jurul tău şi cu trăirea unor lucruri simple, care ne colorează frumos viaţa în cele mai vii nuanţe. În ceea ce priveşte publicitatea înţeleg, trebuie să vândă, poate încearcă să manipuleze, mai ales în această perioadă de consum generos, când apar oferte promoţionale menite să acutizeze vânzările, însă cred că reclamele de Crăciun se încadrează într-o cu totul altă categorie. Poate sunt eu mult prea visătoare şi îmi place să văd frumosul, dar cred că existenţa reclamelor de Crăciun este să ne amintească de toate lucrurile frumoase pe care le-am experimentat în copilărie şi de bucuria de a fi înconjurat de oamenii dragi nouă. Poate nu toate brandurile acţionează spre binele consumatorilor, însă cred că sărbătorile de iarnă ar trebui respectate şi tratate cu fineţe în promovare. O publicitate agresivă nu prezintă un avantaj pe termen lung pentru brandul respectiv, de aceea cred că o promovare curată şi sinceră a unui brand, care să nu agaseze consumatorul, va fi mult mai apreciată.

Postarea anterioară despre reclamele de Crăciun de la Orange, a avut succes, iar o cititoare m-a rugat într-un comentariu să scriu şi despre reclamele de la Coca-Cola de Crăciun şi am acceptat cu mare drag propunerea ei. Mereu am fost de părere că acest brand a ştiut cum să construiască constant relaţia dintre produs şi consumator şi să ofere experienţe unice, care să ducă mai departe numele brandului pe piaţa competitoare. Astfel că, atunci când vorbim de perioada sărbătorilor de iarnă, cred că toţi ne aducem aminte de acea reclamă cu camioanele inscripţionate cu numele Coca-Cola şi celebra melodie 'Sărbătorile vin'. Să ridice mâna sus cine e de acord cu mine! :) 


Aşadar, voi analiza reclamele Coca-Cola difuzate în România, din 2009 până în 2012, din perioada Crăciunului.

2009

Am căutat mult şi sper să nu mă înşel, reclama de mai jos este reclama Coca-Cola de Crăciun din anul 2009. Aceasta a fost adaptată reclamei care circulă internaţional, cum s-a întâmplat şi în anii precedenţi. Spotul a păstrat binecunoscuta melodie 'Sărbătorile vin', care a consacrat brandul ani întregi în perioada Crăciunului. Dacă la Orange, fiecare melodie e recognoscibilă din reclamele brandului, de data aceasta Coca-Cola e recunoscută tocmai pentru această melodie tematică de sărbători.


Reclama accentueză acele lucruri specifice în fiecare an care ne dau de veste că vine Crăciunul: ninsoarea, luminiţele care îmbracă oraşul în sărbătoare, decoraţiunile împodobite prin oraş şi în cazul reclamei de faţă, camioanele şi automatele pline cu Coca-Cola. De fiecare dată, vom şti că vin sărbătorile cu aceste câteva lucruri din jurul nostru. Astfel, spotul surprinde reacţiile imediate ale oamenilor şi bucuria lor manifestată prin apariţia brandului, rostind cu voce tare: 'Vine Crăciunul!' Trebuie să recunoaştem că şi nouă ne vine uneori să exclamăm aceste două cuvinte, dar de cele mai multe ori le rostim în gând şi apoi zâmbim. 
Reclama ne îndeamnă prin sloganul său, să 'Răspândim spiritul Crăciunului', având mesajul ascuns de a cumpăra o sticlă de Coca-Cola pentru a te bucura cu adevărat de sărbători. Ei doresc să ne transmită că gustul Coca-Cola e defapt gustul sărbătorilor. Mi-a plăcut mereu această abordare temperată a brandului, de a nu se afişa în mod forţat în faţa cumpărătorului, ci mai degrabă, invitând în mod discret consumatorul să-l descopere.

2010

Coca-Cola este printre puţinele branduri, zic eu, care au reuşit să-şi contureze o identitate unică în jurul sărbătorilor de iarnă, inovând toată percepţia globală referitoare la Moş Crăciun. Timp de ani buni, Coca-Cola ne-a prezentat varianta lor proprie de Crăciun şi un Moş Crăciun îmbrăcat în alb şi roşu, mizând pe valori de bunătate şi bucurie, pe care acesta le însufleţeşte. 
Reclama din 2010 este una dintre preferatele mele în ceea ce priveşte acest brand, pentru că folosesc ideea creativă a unui glob de cristal, prin care Moş Crăciun surprinde diferite ipostaze ale oamenilor în apropierea sărbătorilor de iarnă. Cu ajutorul acestui obiect, Santa are grijă ca fiecare persoană să ajungă în locul potrivit, şi anume în sânul familiei (Crăciunul înseamnă familie). Astfel, Moşul complotează ca fiecare să aibă parte de fericire şi toate dorinţele lor să se îndeplinească. Melodia din fundal 'Shake up the Christmas' este interpretată de formaţia Train şi transmite ideea fundamentală că trebuie să ne bucurăm de această sărbătoare şi să o trăim în primul rând cu sufletul. 
Copy-ul reclamei 'Open happiness' accentuează faptul că brandul asta doreşte să transmită oamenilor prin produsul său: bucurie şi fericire. Iar Coca-Cola este brandul care chiar reuşeşte să facă acest lucru.



2011

Reclama păstrează ideea creativă din anul precedent, însă o dezvoltă şi mai mult. Cu toate că uneori ne prind sărbătorile la serviciu, în final pe toţi ne aşteaptă acasă, locul unde ne simţim cel mai bine şi unde împărţim bucurie în mod egal cu cei dragi. Cu ajutorul globului său de cristal, Santa Coke are grijă de fiecare persoană în parte, pentru ca la sfârşitul zilei să se bucure de venirea Crăciunului aşa cum trebuie. Spotul transmite faptul că dăruind o mică atenţie celui de lângă noi, valoarea acelui lucru devine înzecită în sufletul nostru. Folosindu-se de sloganul 'Share the magic', accentuează ceea ce deja tradiţia ne-a fixat în ADN: Crăciunul este sărbătoarea care se petrece în familie, deoarece şi caracterul sfânt al sărbătorii a dat naştere unei familii, care transmite bucurie, bunătate şi dorinţa de a lăsa toate problemele şi grijile la o parte, ca să primim în sufletul nostru lucruri pozitive. Putem observa că brandul mizează pe utilizarea caracterului emoţional, an de an accentuând importanţa unor valori specifice, pe care ar trebui să le avem în vedere fiecare. Agenţia de publicitate care a ştiut cum să construiască o reclamă eficientă, care să exprime sentimentele din sufletul oamenilor în apropierea acestor sărbători, este McCann Erickson România.
Soundtrack-ul este acelaşi ca şi în reclama de anul trecut, însă are un suflu mai proaspăt şi mai aparte, datorită vocii cântăreţei Natasha Beningfield.


2012

La sfârşitul acestui an, brandul Coca-Cola a dat startul campaniei 'Motive să credem', în care fiecare dintre noi are posibilitatea de a argumenta ce anume îl face să creadă într-o lume mai bună. Pe site putem face o scurtă călătorie prin ţară şi putem observa că fiecare oraş crede în ceva, sau cineva. Astfel, brandul a decis ca în anul 2012 să fie alături de copii, prin sprijinirea Fundaţiei Inocenti. Campania umanitară are drept scop promovarea educaţiei, a oamenilor şi implicit, a unei lumi mai bune. Aceasta a beneficiat şi de sprijinul blogosferei, care a reacţionat şi a decis ca această campanie să aibă o voce şi în mediul online.
Campania a beneficiat şi o parte de neconvenţional, prin utilizarea binecunoscutului 'Coca-Cola machine', care în sfârşit şi-a făcut apariţia şi în câteva oraşe din ţară.


Iată cum o campanie umanitară a reuşit să se extindă în apropierea Crăciunului şi să promoveze lucrurile frumoase pe care avem puterea de a le face pentru oamenii din jurul nostru. Dacă de multe ori, considerăm donaţia un lucru de la care trebuie să renunţăm, Coca-Cola a venit cu o idee creativă simplă, dar eficientă, prin care toţi putem face o donaţie, fără prea multe sacrificii. Automatul Coca-Cola funcţionează ca o donaţie reală către fundaţia de care vă spuneam, printr-un lucru simplu: aparatul îţi afişează colinda, iar tu trebuie să o cânţi. Prin acest lucru, aparatul îţi răsplătea fapta prin intermediul unor sticle de Coca-Cola. Din nou, brandul a mers pe ideea de a oferi, de a dărui fericire şi zâmbete unor oameni care nu au parte de ele, cu atât mai mult în preajma Crăciunului. Astfel, prin creativitate şi păstrarea valorilor care l-au consacrat, brandul a găsit modalitatea de a se face din nou remarcat şi de a menţine relaţia frumoasă cu consumatorii, pe care şi-a construit-o de-a lungul timpului. 

Spor la creativitate,

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Disqus for Copywriteritza